✍طرحی جالب و کارشناسی شده با هدف ایجاد وسیع ترین و قدرتمند ترین ارتباط تبیینی.
در ابتدا عرض شود، این طرح بر اساس تجربیات ۱۰ ساله فعالیت تبیینی در فضای حقیقی و مجازی تهیه شده
⁉️اما چرا این طرح قدرتمندترین طرح تبیینی است؟
بخشی از مردم به دلایل مختلف، از نداشتن وقت گرفته تا گرایش به رسانه های خارجی، برنامه های صدا و سیما را نمی بینند. از بین مخاطبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم بخشی فقط مشتری برنامه های سرگرم کننده آن هستند لذا ایجاد ارتباط تبیینی با این دو گروه از افراد جامعه از طریق صدا و سیما تقریبا ممکن نیست و مسیر متفاوتی نیاز دارد.
این طرح می تواند این خلا را پر کند و تمام افراد جامعه را تحت پوشش بگیرد.
در فضایی که دشمن بوسیله بازوهای رسانه ای متنوعش تلاش می کند طوفانی از شبهات را در فضای ذهنی مردم ایجاد کند، قطعا نیاز به طرحی است که بتواند خط تهاجم دشمن را با قدرت بشکند و او را از ادامه ی تهاجم ناامید کند.
دشمن با بکارگیری رسانه های متعدد تلاش می کند برای برقراری ارتباط رسانه ای با هر قشری از اقشار جامعه راهی پیدا کند تا خوراک فکری مدنظرش را به جامعه هدف ارائه کند.
هدف اصلی دشمن در این جنگ، زدودن عوامل اقتدار جمهوری اسلامی ایران و فروشکستن پشتوانه مردمی نظام و سرانجام کنار زدن نظام بدست خود جامعه ایرانی است.
عوامل اقتدار این نظام، یکی اسلامیت آن است که دشمن در تهاجم خود تلاش می کند دین گرایی را در بین مردم تضعیف کند. از دیگر عوامل اقتدار نظام، جمهوریت آن است که برای زدن این بخش هم دشمن تلاش می کند با نشر دروغ و شایعات علیه دستاوردهای نظام و مسئولان همچنین با اتهام فساد سیستماتیک، مردم را از پشتوانی نظام منصرف کند.
رئوس تهاجم دشمن مشخص است و پاسخ های کاملا معقول و منطقی برای دروغهای دشمن وجود دارد. تنها چالشی که در این مسأله وجود دارد، شیوه های انتقال موثر این پاسخ ها به ذهن مخاطب است.
در این جنگ آن طرفی می تواند غلبه کند که بتواند بیشتر ادله و مطالب خود را به مخاطب منتقل کند.
گاهی اوقات می شود با راه هایی ساده و کم هزینه اما حساب شده، مشکلات بزرگی را حل کرد که این طرح از این سنخ است.
از طریق این طرح می توان طیف وسیعی از جامعه را تحت پوشش رسانه ای تبیینی قرار داد.
به هر ابزاری که بتواند پیامی را به مخاطب منتقل کند رسانه می گویند و در عرصه رسانه ای، آن رسانه ای قدرتمندتر است که بتواند طیف وسیع تری از مخاطبان را تحت پوشش بگیرد.
بعنوان مثال؛ علائم راهنمایی و رانندگی هم رسانه بحساب می آیند و از اتفاق باید گفت از قدرتمند ترین رسانه های جهان هستند که با کم ترین درصد خطا، در لحظه ی لازم، پیام مورد نظر را به مخاطبان خود منتقل می کنند و وسیع ترین جامعه مخاطب را دارند.
هرگز نمی توان هیچ رسانه دیگری را جایگزین آنها کرد حتی اگر تمام شبکه های رسانه ای جهان تصمیم بگیرند به کمک هم نقش جایگزین برای علائم راهنمایی رانندگی ایفا کنند. به دو دلیل این امر ممکن نیست، دلیل اول اینکه این رسانه ها برای برقراری ارتباط با مخاطب نیاز به ابزارهای واسطه ای مثل دستگاه رادیو و تلویزیون دارند و همین محدودیت باعث محدود شدن طیف مخاطبان آنها می شود. دوم اینکه دریافت پیام این رسانه ها توسط مخاطب منوط به اراده و تصمیم مخاطب برای دریافت آنهاست.
پس رسانه ای که نیاز به ابزار واسطه ای نداشته باشد و انتقال پیام آن معطوف به اراده ی مخاطب نباشد، قوی ترین رسانه ی دنیاست و در جنگ رسانه ای می تواند بر سایر رسانه ها غلبه کند.
برای غلبه بر تهاجم رسانه ای دشمن، باید نظام مجهز به یک رسانه ی تبیینی از این جنس شود تا بتواند بر دشمن غلبه کند.
پیشنهادی که هست، اقدام برای تشکیل این رسانه است. باتوجه به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر فوریت و ضرورت جهاد تبیین، تشکیل چنین رسانه ای بسیار لازم و با اولویت است.
اما چگونه می شود چنین رسانه ای تشکیل داد؟
قالب کار مشابه همان تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. یعنی نمایشگرهایی که در خیابان های سراسر کشور نصب می شوند و تحت یک مدیریت متمرکز قرار دارند. در هر منطقه شهری تعداد مشخصی مانیتور در مکان های پر بازدید نصب می گردد که هر روز یک سلسله محتوای ثابت (مثلا یک جمله کوتاه تبیینی) بر روی این تابلو ها به نمایش در می آید، این محتوای ثابت برای ۵ روز بصورت مداوم به نمایش در می آید تا در ذهن ها بخوبی تثبیت شود.
انتقال پیام های تبیینی در این قالب برعکس اثر بخشی فوق العاده اش بسیار کم هزینه تر از سایر رسانه هاست.
باتوجه به اینکه محتواهای این تابلوها باید ایستا باشد لازم است هر سال یک محور واحد داشته پیرامون یک موضوع مشخص باشند تا این تکرار و همسویی اثر گذاری قوی و پایدار بر ذهن مخاطب ایجاد کند. (همانطور که رهبر انقلاب هم هر سال یک شعار برای سال مشخص می کنند تا تلاش کلی مسئولان در آن راستا باشد).
محتواهایی که از طریق این رسانه ارائه می شود باید صریح و بدون تعارف اما با احترام و هنرمندانه ارائه شود بنحویکه باعث تقویت محبت ملی و همبستگی همراه با بصیرت بخشی باشد.
متاسفانه در برخی رسانه ها مشاهده می شود در بیان دستاوردهای نظام یا بیان برخی حقایق و احکام الهی نوعی مراعات غیر موجه وجود دارد با این نگرش که محتواها باید باب سلیقه قشر به اصطلاح خاکستری جامعه باشد.
در نظر گرفتن چنین مبنایی، خود عامل بوجود آمدن قشر خاکستری در جامعه است چراکه دشمن تهاجم را صریح و شدید انجام می دهد و دفاع ملایم و همراه با رودربایستی نمی تواند در ذهن مخاطب بر هجمه دشمن غلبه کند…در مقابل تهاجم دشمن باید به او و فرهنگش تهاجم کرد.
رهبر انقلاب در یکی از رهنمودهایشان فرمودند در مورد نظام اسلامی و افتخار به آن، هرگز تقیه نکنید …
با بکار گیری این رسانه و ارائه محتواهای مخصوص آن می شود در مدت نسبتا کوتاهی تاثیرات قدرتمندی بر فرهنگ و نگرش جامعه گذاشت و تا حد بسیار بالایی جنگ نرم دشمن را بی اثر کرد.
بعنوان مثال می شود ظرف مدت یکسال نگرش جامعه را نسبت موضوع حجاب ارتقا بخشید و تا حد بسیار بالایی آشفتگی های فرهنگی رواج یافته در این حوزه را اصلاح کرد که این همان برخورد فرهنگی با مقوله حجاب است.
این طرح باتوجه به ارتباط قدرتمندی که با طیف وسیعی از جامعه برقرار می کند، جزو طرح های نسبتا زود بازده است لذا مطالبه ای که از مسئولان ذی ربط هست این است که برای اجرای آن یک همت و حمایت جهادی را به میدان بیاورند تا هرچه زودتر بتوان جامعه را در برابر تهاجم دشمن واکسینه کرد.
ما با توجه به تجربیات و علاقه ای که در این زمینه داریم آماده کمک برای اجرای این طرح هستیم.